رئيس سازمان برنامه و بودجه: تخصيص بودجه سال ۹۷ براساس عملكرد دستگاه‌هاست

معاون ‌رئيس‌جمهور و رئيس سازمان برنامه و بودجه كشور با اشاره به تفاوت اساسي ميان بودجه ۹۷ و ۹۶ گفت: با اصلاح نظام بودجه‌ريزي، چالش ها و مشكلات بودجه كشور در سال آينده رفع مي‌شود و مكانيزم تخصيص بودجه براساس عملكرد دستگاه‌ها است.

به گزارش روابط‌عمومي سازمان برنامه و بودجه، دكتر محمدباقر نوبخت گفت: با شرايط جديد بودجه‌نويسي كه امسال توسط دولت در حال انجام است، بودجه سال ۱۳۹۷ پيش از ۱۵ آذر به مجلس مي‌رسد.

وي افزود: نرخ دلار هنوز در بودجه قطعي نشده است. قيمت نفت در بودجه ۹۷ پنجاه دلار در نظر گرفته شده است و تلاش ما بر اين است كه نرخ ۵۰ دلار را براي نفت تحقق ببخشيم.

معاون‌رئيس‌جمهور گفت: رشد ۶ تا ۷ درصدي در اقتصاد در بودجه سال آينده ديده شده است. براي سه ماهه اول رشد اقتصادي ۷ درصدي بدون نفت داشتيم. خوشبختانه از زمستان سال گذشته رشد ساختمان سازي مثبت بوده است. رشد سرمايه گذاري هم كه در سالهاي قبل منفي بوده است، امسال ۷,۱ درصد مثبت بوده است.

از آنجايي كه مسكن مي تواند به عنوان پيشران رشد و رونق باشد، در سه ماهه اول ۲/۶ درصد معاملات و ۶/۸ درصد معاملات رونق داشته باشد كه در صورت ادامه جهشي در رشد اقتصادي ايجاد خواهد كرد.

دكترنوبخت درباره نرخ تورم نيز گفت: سال آينده نرخ تورم تك رقمي است و ۹ درصد پيش بيني شده است. انتخاب نظام ‌بودجه‌ريزي به شرايط اقتصادي كشور برمي‌گردد. در بودجه‌نويسي سنتي بودجه‌ريزي بر مبناي صفر و غلطان بوده است، اما آخرين مدلي كه از نظر علمي در دنيا در بودجه ريزي انجام مي‌شود، براساس عملكرد دستگاه هاست.

وي تاكيد كرد: ما در واگذاري‌ها و اختصاص بودجه ها به تفكيك استاني و ملي اميدواريم با سرعت بتوانيم بحث صدور اوراق مشاركت طرح‌ها را نيز پيش ببريم و آيين‌نامه اين واگذاري‌ها نيز در دولت به تصويب رسيده و سازمان برنامه و بودجه مطالعات آن را انجام داده است.

رئيس سازمان برنامه در ادامه درباره ميزان حقوق كاركنان دولت و افزايش حقوق ها در سال آينده گفت: ما حتي حقوق كارمندان را تا يكي دو درصد بالاي نرخ تورم تعيين كرده ايم. بر‌اساس ده درصدي كه گفته ايم عمل مي كنيم، درحالي كه الان نرخ تورم ۸ درصد است.

وي گفت: وظيفه ديگر ما در طرح هاي عمراني و توسعه طرح هاي عمراني و اشتغال در كشور است كه دولت بايد حداقل ۱۰۰ هزار ميليارد تومان در طرح هاي عمراني سرمايه گذاري كند بنابراين نبايد فقط از نظر افزايش حقوق ها دولت تحت فشار باشد. ما بايد صرفه جويي را نيز مدنظر داشته باشيم. ميزان حقوق بازنشستگان را نيز ده درصد اضافه خواهيم كرد و به آنها احترام مي گذاريم اما با توجه به مسئوليت سنگين دولت در ساير طرح هاي عمراني و اشتغال بايد وظايف دولت در ساير جاها نيز در نظر گرفته شود.

دكتر نوبخت درباره هدفمندي يارانه ها نيز گفت: قانون گفته هرچه از محل افزايش قيمت به دست مي‌آيد، هزينه‌ها كم شود و بعد ۵۰ درصد را به خانوارها برگردانيم، سي درصد به توليد و ۲۰ درصد به دولت برسد. توزيع يارانه بر اساس ۴۵ هزار و ۵۰۰ تومان بر اساس اين است كه علاوه بر ۵۰ درصد ۱۲ هزار ميليارد از محل صندوق ذخيره نيز پرداخت مي شود. در توانير، دو هزار و دويست ميليارد تومان گرفته شده كه به توليد برگردانده شده است. سي درصد توليد هيچ گاه پرداخت نشده است اما در كمك ها در بخش توليد انجام شده است.

وي افزود: يكي از كارها در بودجه ۹۷ اين است كه در هدفمندي اصلاحاتي انجام خواهد شد، تا بيشتر به افراد نيازمند پرداخت شود.

منبع  : سایت رسمی سازمان برنامه و بودجه کشور