بعد از آپگرید کردن به iOS 11 این ۱۰ قابلیت جالب را حتما امتحان کنید.

نسخه جدید سیستم‌عامل اپل – iOS 11 – که چند روزی است رسما در دسترس کاربران قرار گرفته دارای ویژگی‌های ریز و درشت جدیدی است که تمامی دارندگان آیفون و آیپد بعد از به‌روزرسانی میتوانند شاهد بهبودهای انجام شده باشند. در آیفون، بعضی بخشها مثل مرکز کنترل به صورت گسترده‌ و قسمت نوتیفیکیشنها تا حدودی تغییر کرده‌اند ولی در کل، تغییرات در حدی نیست که تجربه جدیدی در هنگام کار با آیفون داشته باشید.

اما آیپد داستان متفاوتی دارد. در آیپد تغییرات استراتژیکی در روش باز کردن و مدیریت برنامه‌ها اعمال شده است. بعد از ارتقای آیپد خود به iOS 11 شاهد یک داک جدید هستید که تنها با یک سوایپ ساده در هر جایی که باشید به مهمترین برنامه‌ها دسترسی خواهید داشت.

همچنین تجربه جدیدی در اجرای کارهای مالتی‌تسک خواهید داشت، اکنون به هنگام باز کردن چند برنامه در کنار هم امکان درگ کردن محتوا بین آنها نیز وجود دارد. به‌روزرسانی دیوایس‌های اپلی پیچیدگی خاصی ندارد و معمولا بدون هیچ مشکل انجام میشود. تغییرات iOS 11 به خصوص برای دارندگان آیپد ارزش این به‌روزرسانی را خواهد داشت، در این نوشتار به بررسی ۱۰ تغییر مهم این نسخه میپردازیم.

امکان سفارشی کردن مرکز کنترل

اولین چیزی که در iOS 11 نظر شما را جلب میکند، مرکز کنترل آن است. این قسمت به صورت کامل بازآرایی شده است. اکنون به جای چندین پنل، همه تنظیمات در یک صفحه قرار گرفته‌اند، بعضی از آپشن‌ها به صورت دکمه‌های دو وضعیتی هستند و بعضی از آنها پانلهایی هستند که با فورس‌تاچ کردنشان گزینه‌های بیشتری را در اختیار شما قرار میدهند.

به عنوان مثال، فورس‌تاچ کردن دکمه فلش اسلایدری جهت تنظیم شدت نور نمایش میدهد. و یا فورس‌تاچ پنل شبکه، تمام دکمه‌ها و تنظیمات مربوط به وایرلس و هات‌اسپات و … را در اختیارتان قرار میدهد. این بخش هوشمندتر شده است، مثلا وقتی بعد از فعال کردن حالت پرواز، بلوتوث را مجددا روشن میکنید، سیستم‌عامل این رفتار شما را یاد میگیرد و برای دفعات بعد به هنگام روشن کردن حالت پرواز بلوتوث دیسکانکت نمیشود.

اپل برای اولین بار پنل تنظیمات را به گونه‌ای طراحی کرده است که کاربر به راحتی بتواند دکمه‌های غیر ضروری را در مرکز کنترل مخفی کند. همچنین امکان مرتب‌سازی آیتمهای این پنجره به سلیقه کاربر وجود دارد. البته اپل هنوز به توسعه‌دهندگان اجازه اضافه کردن چیزی در این قسمت را نداده است ولی شاید سال بعد این قابلیت افزوده شود.

اکنون راه سریعتری برای دسترسی به ریموت Apple TV وجود دارد طوری که در صورت فعال کردن مرکز کنترل در لاک‌اسکرین سریعتر از ریموت واقعی میتوانید با تلویزیون کار کنید. قابلیت ضبط فیلم از حرکات شما در صفحه نیز ویژگی جالب دیگری است که کاربردهای خاص خودش را دارد. مثلا ساخت ویدیو کلیپ آموزشی، ضبط فیلم از محیط بازی و …

اما کماکان جای تعجب است که اپل در سیستم‌عامل جدیدش راه سریعتری برای دسترسی به وای‌فای تعبیه نکرده است. هنوز هم برای انتخاب و یا ساخت یک شبکه وای‌فای باید روانه بخش تنظیمات شوید. جای امیدواری است که سوئیچ کردن بین دیوایس‌های بلوتوثی مستقیما در مرکز کنترل در دسترس است هر چند قرار گرفتن آن در زیر ویجت موسیقی تصمیم درستی به نظر نمی‌رسد.

ظاهرا اپل تاکنون علاقه‌ای به ارائه اطلاعات دقیقتری از کارکرد iOS 11 بر روی آیفون ۱۰ نداشته ولی با توجه به بررسی‌های انجام شده تعدادی از موارد قابل پیش‌بینی را میتوان ذکر کرد. به عنوان مثال خبری از دکمه home بر روی آیفون X نیست. به جایش بایستی به بالا سوایپ کنید تا به هوم‌اسکرین بروید. با نیم سوایپ وارد حالت مالتی‌تسک میشوید. برای ظاهر شدن مرکز کنترل از گوشه سمت راست بالا به پایین سوایپ میکنید. سوایپ پایین از هر جای دیگری نوتیفیکیشنها را نمایش میدهد. اکنون به جای باز کردن قفل با دکمه هوم با چهره‌تان گوشی را آنلاک میکنید. دابل‌تپ روی دکمه کناری، Apple Pay را فعال میکند و بعد از احراز هویت چهره شما، Payment Reader را برای تپ کردن فعال میکند. لانگ تپ کردن روی دکمه کناری، اپل سیری را فعال میکند.

بهبود نسبی نوتیفیکیشنها

هرچند اعلانهای iOS در حالت کلی نسبت به اندروید کارایی کمتری دارند ولی در نسخه جدید این سیستم‌عامل بهبودهای خوبی شاهد هستیم. اکنون میتوانید نوتیفیکیشنها را با سوایپ کردن لاک اسکرین در کنار هم مشاهده کنید و با دکمه ضربدر همه اعلانها را پاک کنید ولی همانطور که گفتیم اپل در بخش اعلانها فاصله زیادی با اندروید دارد. در سیستم‌عامل اندروید قابلیت خوب نوتیفیکیشنهای گروهی وجود دارد، ترتیب نمایش اعلانها بر اساس اولویت آنهاست که در iOS چنین نیست. همچنین تنظیمات اعلانها در iOS دشوارتر از اندروید است.

یک ویژگی جالب iOS 11 که تنها در آیفون X شاهد آن خواهید بود مخفی بودن پیش‌فرض محتوای اعلان‌ها و نمایش محتوا به محض تشخیص چهره شماست. به این ترتیب محتوای اعلانها تنها زمانی در صفحه لاک اسکرین نمایش داده میشود که چهره شما روبروی گوشی تشخیص داده شود.

برنامه جدید مدیریت فایل

اگر از سرویس iCloud برای ذخیره و سینک کردن فایلها استفاده کرده باشید به اهمیت آن واقف هستید. وقتی فایلی را در iCloud ذخیره میکنید، در تمامی دیوایس‌های اپلی در دسترس شما خواهد بود. یعنی وقتی از کامپیوتر رومیزی مک، فایلی را ذخیره میکنید، آن فایل در آیفون و آیپد نیز در اختیار شما است. در نسخه جدید iOS علاوه بر این سرویس، استفاده از سایر سرویسهای ذخیره‌سازی ابری همچون دراپ‌باکس، گوگل درایو، باکس و وان‌درایو نیز امکان‌پذیر است. البته در نسخه فعلی تنها لینکی از داخل Files app به اپهای مرتبط قرار گرفته که امیدواریم در نسخه‌های بعدی به صورت سرخود بر روی این برنامه وجود داشته باشد.

درگ دراپ

در آیفون فقط دو جا میتوانید عمل درگ دراپ انجام دهید. یکی در هوم اسکرین زمانی که با تپ طولانی (و نه فورس تاچ) روی آیکون، امکان جابه‌جا کردن آن را دارید (در نسخه جدید امکان درگ کردن آیکونهای دیگر به داخل یک گروه نیز وجود دارد) و دیگری درگ کردن فایلها بین فولدرها در برنامه Files app میباشد.

اما در آیپد باز هم قابلیتهای بیشتری در این رابطه در اختیار شماست. شما به آسانی میتوانید فایلها، تصاویر و قسمتهایی از متن را با یک دست درگ کنید و با دست دیگر امکان انتخاب برنامه مورد نظر برای انداختن آیتم درگ شده به آن وجود دارد. در حال حاضر برنامه‌های زیادی سازگار با این قابلیت وجود ندارد ولی به مرور زمان اپهای سازگار با این ویژگی بیشتر خواهند شد. جای تاسف است که این ویژگی خوب در آیفون وجود ندارد.

مالتی تسک یا چند وظیفه‌ای

نسخه جدید iOS در بحث مالتی تسک یا چند‌وظیفه‌ای در آیفون تغییر چندانی نداشته است. اما در آیپد اوضاع فرق میکند. اپل تغییرات زیادی در قابلیت چندوظیفه‌ای آیپد ایجاد کرده است. همانند گذشته میتوانید صفحه را تقسیم کنید ولی اکنون در انتخاب برنامه‌های طرفین صفحه آزادی بیشتری دارید. حتی امکان درگ کردن برنامه‌ها از داک به داخل هر قسمت صفحه را خواهید داشت که در این صورت برنامه‌های آن قسمت را با اسلاید کردن مشاهده می‌کنید.

اگرچه این ویژگی نسبت به شیوه رایج مدیریت پنجره‌ها در مک، PC و کروم‌بوک، تجربه جدیدی به ارمغان می‌آورد ولی از لحاظ عملکردی، کارکرد بسیار بالایی دارد طوری که اگر مدتی با آن کار کنید به یک عادت تبدیل شده و نبود آن را فقدانی بزرگ خواهید دانست.

siri – دستیار صوتی اپل

اگرچه سیری به عنوان یک دستیار صوتی هنوز هم گیج میزند ولی ارزش امتحان کردن دارد. اولین تغییر محسوس سیری در iOS 11 طبیعی‌تر شدن صدای گوینده و فاصله گرفتن از صدای ماشینی است. معمولا بیشتر آپدیت‌های سیری در سمت سرور اتفاق می‌افتد ولی با این حال در نسخه جدید دو تغییر جدید نیز در سمت کاربران اعمال شده است. یکی امکان درخواست ترجمه از سیری است که در حال حاضر برای زبانهای انگلیسی، چینی، اسپانیایی، فرانسوی، آلمانی و ایتالیایی در دسترس است. و دیگری امکان تایپ نوشتاری است. متاسفانه دستیار صوتی اپل مانند گوگل امکان استفاده همزمان از نوشتار و گفتار را ندارد. ولی در نسخه جدید iOS امکان سوئیچ کردن به نوشتار در بخش General > Accessibility وجود دارد. این قابلیت برای آنهایی است که از سیری رضایت ندارند و دوست دارند به جای آن از کیبورد استفاده کنند.

تهیه اسکرین شات

عکس‌گرفتن از صفحه یکی از ویژگیهای کاربردی است که در اغلب سیستم‌عاملها راه‌حلی برای آن در نظر گرفته شده اما اپل در نسخه جدید سیستم‌عامل خود این کار را ساده‌تر و با قابلیتهای جدیدی همراه کرده است. اکنون بعد از گرفتن اسکرین‌شات یک تصویر بند انگشتی در گوشه چپ پایین نمایش داده میشود که با سوایپ کردن ذخیره میشود و با تپ کردن یک مینی برنامه باز میشود که امکان حاشیه نویسی، برش، نشانه‌گذاری و … را در اختیار شما قرار میدهد. کاربران آیپد با استفاده از قلم نوری اپل میتوانند تجربه بهتری برای حاشیه‌نویسی داشته باشند. عکس تهیه شده را به آسانی میتوانید ذخیره، حذف و با دیگران به اشتراک بگذارید.

برنامه‌های واقعیت افزوده

واقعیت افزوده اپل طبق شنیده‌ها قرار است طوفانی در آیفون به پا کند. شما قادر به اندازه گیری اتاقتان هستید، با استفاده از این قابلیت تجربه جدیدی در انجام بازی‌های واقعیت‌افزوده خواهید داشت. این سیستم به توسعه‌دهندگان توانایی نگاشت اشیاء دیجیتال بر روی محیط فیزیکی را خواهد داد. البته این سیستم از هدست‌های واقعیت افزوده استفاده نمی‌کند بلکه با نشانه گرفتن گوشی پیرامون دنیای واقعی تجربه جدیدی در انجام بازی‌ها و کار با برنامه‌ها رقم خواهد زد. امیدوار هستیم حساسیت اپل در پذیرش برنامه‌ها در iOS 11 مانند گذشته تقلیل نیابد تا شاهد برنامه‌های بی‌کیفیت واقعیت افزوده نباشیم که بیش از کاربردی بودن جنبه سرگرمی چند دقیقه‌ای داشته باشند!

بهبود قابلیت لایو فوتو

لایو فوتو قابلیت جالبی است که چند ثانیه قبل از ثبت تصویر و چند ثانیه بعد از ثبت تصویر در قالب یک کلیپ چند ثانیه‌ای کوتاه ذخیره میشود. اگر تاکنون از این ویژگی به علت نگرانی در مورد مصرف فضا صرفنظر کرده‌اید در جریان باشید که طبق الگوریتم فشرده‌سازی جدید اپل بهبود زیادی در حجم این نوع عکسها به وجود آمده است.

علاوه بر این، امکان کار بر روی کلیپهای تهیه شده در نسخه جدید اضافه شده، کافی است تا روی عکس سوایپ بالا کنید. برای اشتراک کلیپها نیز بهبودهایی حاصل شده است. فایل‌ها با فرمت mov ذخیره میشود که در اغلب شبکه‌های اجتماعی امکان به اشتراک گذاری آن وجود دارد. اگر دنبال فایل گیف هستید از برنامه Google Motion Stills استفاده کنید.

تغییرات جدید در واسط کاربری iOS 11

اپل برخلاف روال سخت‌گیرانه سابق، در طراحی سیستم‌عامل iOS 11 سلیقه به خرج داده و تغییراتی در واسط گرافیکی هم سیستم‌عامل و هم تعدادی از برنامه‌ها به وجود آورده است. به عنوان مثال برنامه Apple News و یا App Store را نگاهی بیندازید. استور اپل اکنون به چیزی شبیه یک مجله تبدیل شده است. در زبانه Today برنامه‌های شاخص با یک توضیح کوتاه لیست شده‌اند. بازیها از برنامه‌ها جدا شده‌اند. سایر برنامه‌ها نیز تغییرات جزئی داشته‌اند ولی بیشترین حجم تغییرات مربوط به اپ استور بوده که به خوبی دورنمایی از مسیر طراحی پیش ‌روی اپل را نمایان می‌کند.

در نهایت بزرگترین دستاورد اپل در سیستم‌عامل جدیدش حفظ یکپارچگی و یکنواختی ویژگیهای آن در پلتفرمهای مختلف بوده است. شاید به همین دلیل باشد که مفاهیمی که در آیفون با آنها سر و کار دارید با کمترین میزان تغییر بر روی سایر دیوایس‌های اپلی مثل آیپد و حتی روی اپل تی‌وی قابل استفاده است. بیشترین تغییرات iOS 11 متوجه آیپد بوده و کاربران این پلتفرم شاید کمی نیاز به تغییر عادتهای پیشین داشته باشند. به احتمال زیاد در آیفون X نیز شاهد ادامه این رویه باشیم.